Vajon hány bőrt lehet még lehúzni a bulinegyedről? Illetve rá. A Kazinczy a kerthelyiségek utcája, a Dob mondjuk az underground kultúra kedvenc kocsmáit sorolja, a Királyon megkapod a kommerszet, a Gozsduban a Gozsdut, a Zsinagógával szemben a klasszikusat, közben pizzaszelet, gyros, de ha komolyabb kajára vágysz, az sem gond.
Jó helyen
És akkor most itt van az újabb keret: megnyitott a BrewDog Budapest az egykori Anker helyén, amolyan képletesen lezárva az utolsó nyitott sarkát a negyednek, és amit a Csakajósör – Hopaholic – First BBQ hármassal együtt simán nevezhetünk mondjuk Kisüzemi Sörnégyszögnek. A kézművesek (kraftok, kisüzemek, mindegy) végleg megérkeztek a környékre, jöhet tehát a következő szint, a hova pozicionáljuk magunkat?
Mert ugye rá lehet menni az átmenőre, a turista úgyis mindent megiszik, azoknak semmi se drága. Aztán ott vannak a harmincas-negyvenes irodisták, akik már megengedhetik maguknak, viszont akiknek már zsenánt a haverokkal nem valami jó helyen összefutni (szevasz, Dezső!). A sörgeekeket most hagyjuk, ők úgy pörgetik az Untappdet, mint fiatal tinilányok a Snapchatet, számukra a BrewDog akkor lesz majd érdekes, ha valami tényleg izgalmasat vernek csapra.
Megéri?
És ezzel el is érkeztünk a nyitás talán legnagyobb vitát kiváltó kérdéshez: az árazáshoz. A BrewDog Budapest a környék sörgeek helyeinél valóban valamivel drágább, nemzetközi összevetésben pedig nagyjából hozza a kinti üzemegységek árszintjét, sőt, talán egy kicsivel még olcsóbb is. (Összevetésképp: Firenzében 5-6 euró a 2/3 pint, vagyis a 3,15 deci sör.)
Az első rohamok valószínűleg a névnek szólnak majd, a BrewDog azért mégis a BrewDog, a saját hely pedig azt is jelenti, hogy a szortimentre se lehet panasz, végre nem úgy szaladgálunk szájról-szájra terjedő hírek alapján egy-egy érdekesebb darab után, mint szüleink az áruhiányos szocializmusban bőrös virsliért.
Hallottad? Még a régi Elvis van csapon, állítólag már csak fél hordó, sietni kéne.
BrewDog hatás
Az első rohamok utáni BrewDog Budapest lesz az igazi szintmérője a Nagy Magyar Sörforradalomnak. Kialakulhat valódi és aktív törzsközönsége egy márkának? A saját brandelt helyek (például a BrewDogtól két sarokra, a Léhűtőből lett Horizont) mit tudnak kihozni magukból a bulinegyedben? Csak lefolyatják jó áron a hordóikat a turisták feneketlen torkán, vagy sikerül valamiféle márkaépítés? A BrewDognak utóbbira aligha lesz szüksége, viszont katalizátora lehet a folyamatnak.
Nagyjából hasonló a várakozás, mint volt a Soproni IPA megjelenése idején, hogy hátha itt a Nagy Edukációs Sörital, amit megkóstolva, a magyarok végre kilépnek a világos-barna X, és a cseh-német-magyar (szigorúan Dreher/Soproni) Y tengelyek alkotta koordináta-rendszerből, kicsit felcsapják az internetet, vagy kipróbálnak új helyeket, és ha nem is szippantódnak be mindannyian a Sörforradalom sáncai mögé, legalább alkalmi fogyasztóként feltűnnek mondjuk a kapudrog Rizmajerben, vagy megveszik az első üveg Fóti Pilsüket.
A BrewDog Budapest megnyitása tehát azon túl, hogy valamiféle szimbolikus elismerése a magyar kocsma- és sörkultúrának, egyben komoly lehetőség is a hazai kisüzemeknek, hogy felkerüljenek a fogyasztók mentális térképére, hogy maguk is szélesebb körben ismert márkává váljanak.
Azonban ha mindezen reményeket lehántolom, akkor a BrewDog Budapest nem sokkal lett több, mint egy, a csapon lévő sörök minőségéhez és a környék fekvéséhez képest precízen bepozicionált újabb tucathely. Tisztes iparosmunka egy erős branddel a háta mögött, és semmi több.
Megjegyzem, pont erre volt szüksége a városnak. Semmi csilivili, semmi kényszerből kiszenvedett és kötelezően gagyi ötlet, hogy miben legyünk mások, mint a többiek, hanem maga az egyszerű üzenet: BrewDog, csókolom, elég ennyit mondanunk.
Jelen cikk szerzője Gazsó István blogger, a Csakblog szerzője
Felderítjük a környék kocsmáit.
Bátor és piacilag mégis értelmezhető lépés. Teljesen megértem Maláta álláspontját, hasonlóan érzek, de lássuk be, a kézműves / kisüzemi / kraft sörözők egyre szélesebb repertoárjából kitűnni már csak felfelé érdemes. Különben hova járnának a NER szomjas szereplői, ha egy jófajta (trendi) sörre támadna gusztusuk?
Óda a semmihez, mondá’ Zsombi bácsi, miképp azt is, hogy a punk mítoszt nyugodtan felejtsétek el!
A Starbucks / Hard Rock Cafe / McDonald’s stb. életérzésről nem is szólva. Vannak, akik pont a kiszámíthatóság miatt rajongnak ezekért az átlag árszínvonal feletti franchise helyekért, és bárhol is járnak a világban, kötelező turista-programként felkeresik a városi kirendeltséget.
Tele mind? Tele. Működik? Nagyon úgy tűnik, bár van ellenpélda is, a megboldogult Hooters vagy épp a Dunkin’ Donuts magyar egységei.
Én már azon agyalok, ha ez is csúcsra pörög, mi jöhet a különleges sörök műfajában ezután? Az Omnipollo? Vicces lenne.
Végezetül álljon itt egy plusz adalék egy bennfentestől, Bart Danitól, mennyire nem volt ez egy hirtelen ötlet, és hogy ennek ellenére, mennyire nem volt egyszerű megtalálni a BrewDog Budapest mostani helyét.